Następne pytanie: Od kiedy stosowanie KSeF będzie obowiązkowe?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzi w życie w dwóch obszarach:

  1. obowiązek odbierania faktur z KSeF,

  2. obowiązek wystawiania faktur przez KSeF — wprowadzany etapowo.

1. Odbieranie faktur z KSeF — obowiązkowe od 1 lutego 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca — niezależnie od wielkości czy formy działalności — będzie musiał być przygotowany do odbierania faktur ustrukturyzowanych przez KSeF (przewidziane są jedynie pewne wyjątki ustawowe).

To oznacza, że od tego dnia każda firma musi mieć dostęp do systemu, nawet jeśli sama jeszcze nie musi tam wystawiać faktur.

2. Wystawianie faktur w KSeF — etapy obowiązku

Etap 1 — od 1 lutego 2026 r.

Obowiązek wystawiania faktur przez KSeF obejmie:

    • duże firmy, których sprzedaż brutto w 2024 r. przekroczyła 200 mln zł.

Etap 2 — od 1 kwietnia 2026 r.

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie:

    • pozostałych przedsiębiorców, w tym mikro, małe i średnie firmy, JDG, podatników VAT czynnych i zwolnionych.

Etap 3 — od 1 stycznia 2027 r.

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie:

    • najmniejsze firmy, o sprzedaży fakturowanej do 10 tys. zł miesięcznie.

Najprościej rzecz ujmując:

  • Odbieranie faktur z KSeF: obowiązkowe dla wszystkich od 1 lutego 2026.

  • Wystawianie faktur w KSeF:

    • duże firmy — 1 lutego 2026,

    • większość firm — 1 kwietnia 2026,

    • najmniejsze firmy — 1 stycznia 2027.